New media este un concept care
a modificat înţelegerea comunicării de masă, adăugându-i noi caracteristici şi
conţinuturi şi influenţând, în acelaşi timp, prin aplicabilitatea sa,
comunicarea în general, comunicarea politică şi marketingul politic, în special.
În Moldova, ca de altfel şi în alte state central şi est-europene, marketingul
politic se reduce, de cele mai multe ori, la marketingul electoral. În acest
sens, implicaţiile new media în comunicarea politică au determinat o schimbare
a modului de comunicare, a strategiilor şi desfăşurării campaniilor electorale,
introducând un nou spaţiu combativ: mediul online.
În Republica Moldova,
Internetul s-a răspândit cu rapiditate în toate mediile societăţii. Totuşi,
dintr-un anumit punct de vedere, clasa politică a adoptat cu entuziasm noul
mediu de comunicare, pentru ca, la scurt timp, aceasta să nu-l valorifice
îndeajuns în raport cu eficienţa lui.
Prestaţia notabilă a
politicienilor pe site-urile de socializare le-a adus un capital de simpatie,
convertit în campaniile electorale în capital politic. În contextul unei
societăţi aflate sub influenţa erei digitale şi a erei informaţionale, aşa cum
o numeşte Manuel Castells, constituie o eroare politică de proporţii ca un
politician să nu aibă o pagină web sau un blog şi desigur un cont pe Facebook. Potrivit
cercetării efectuate în luna mai 2012, 44% (ceea ce reprezintă 45 persoane) din
deputaţii actuali ai parlamentului au o prezenţă on-line, dintre care doar 22
parlamentari au o activitate sistematică.
(click pe imagine pentru calitate HD)
Putem doar să presupunem că un număr
mai mare au atilizat comunicarea on-line doar pe durata campaniei electorale.
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) numără 16 deputaţi cu un
cont pe Facebook, dintre care unul întreţine şi un blog (Şupac Inna), zece din
ei având o prezenţă activă. Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM) are 9
deputaţi cu cont pe reţeaua de socializare Facebook, doar un blog activ, al lui
Veaceslav Ioniţă, 5 din ei fiind activi.
(fă click pe imagine ca să vezi ce ascunde)
Partidul Liberal (PL) însumează 3
bloguri, cu 6 conturi pe facebook, activi fiind Mihai Ghimpu şi Valeriu
Munteanu. Partidul Democrat din Moldova are 6 deputaţi cu cont pe facebook, dar
se exprimă pe blog doar Marian Lupu. Deputaţii neafiliaţi Igor Dodon şi Mihai
Godea înregistrează cele mai mari succese, ambii actualizând atât contul de pe
facebook, cât şi blogurile personale. Totuşi Igor Dodon e primul care a atins
numărul maxim de prieteni, astfel putem afirma că este primul politician
moldovean care a utilizat cu succes mediul on-line.
În Moldova, Facebook a
cunoscut o rapidă expansiune, fiind reţeaua de socializare adoptată de
majoritatea internauţilor. Succesul acesta i-a determinat pe unii politicieni
să se adapteze noului curent, astfel încât aproximativ 22% dintre parlamentari
întreţin o comunicare cu poporul, pe Facebook. Ca şi la bloguri, tendinţa este
de a folosi pagina de Facebook sub forma promovării imaginii publice şi, mai
puţin aceea de a relaţiona cu comunitatea online. Astfel Mihai Ghimpu,
preşedintele PL, are un număr maxim de prieteni şi o pagină cu 54 de fani.
Colegul de partid, Corina Fusu, l-a avansat în popularitate pe facebook, având
357 de fani pe pagină. Din PLDM, doar Chiril Lucinschi a atins numărul maxim de
prieteni şi aici s-a oprit. Pagina lui Igor Dodon, a adunat până în prezent
doar 61 de „fani”, probabil din motiv că nu o promovează şi are mai mult
„gunoi” pe ea, decât informaţie. Politicianul cu cei mai mulţi „prieteni” pe
Facebook este Vlad Plohatniuc, a cărui pagină a adunat, până în prezent 1556 de
„fani”.
(deamu ştii ce ai de făcut)
Marian Lupu nu se grăbeşte să-şi facă o pagină publică, limitânduse doar la lista de prieteni.
Ca o caracteristică generală,
politicienii moldoveni cu cont pe Facebook preferă să posteze mesaje oficiale
impersonale, informaţii şi imagini referitoare la activitatea lor în politică
sau în partid, chiar fotografii de familie, din călătorii, şi, în mod
excepţional, interacţionează direct cu prietenii din lista lor, potenţiali
simpatizanţi.
Potrivit site-ului
unimedia.md, putem observa că peste 230.000 de moldoveni au cont pe Facebook,
dar numai 20 de parlamentari moldoveni consideră necesar de a comunica prin
acest mijloc cu electoratul. Chişinăul nu este doar cea mai mare concentraţie
de alegători din Moldova, este şi un test electoral pentru un public bine
informat şi de masă. Contează mult mai mult mesajele, dezbaterile, offline-urile
şi mai puţin cumpăratul de lideri loclali şi împărţitul cadourilor electorale.
În epoca noastră de
imbecilizare comunicaţională, dacă marii criminali precum Adolf Hitler, Iosif
Visarionivici Stalin ori Ossama ben Laden ar avea blog, ar fi cele mai citite.
Fiind însă mai inteligenţi decât cetăţenii virtuali, respectivii ar acţiona
imediat pentru a determina dinamizarea participării la acţiunile lor politice
radicale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Pune a tale două copeici